Anne, rådgivnings­sjuksköterska: ”Video ökar tryggheten för patienten”

Dela

Anne Bågenholm har jobbat ungefär ett halvår på MedHelp Sjukvårdsrådgivning och är redan såld på bild- och videoverktygen. ”När jag insåg att bild och video ökar tryggheten för patienten blev det mycket enklare och alla tänkbara tvivel kring verktygen försvann,” säger Anne.

Möjligheten att använda bilder i rådgivningen infördes strax efter att Anne började på MedHelp och hon var positiv från start. ”Det är jättebra och ger oss en mer realistisk bild av patientens symtom. Ibland kanske man uppfattar något som mer allvarligt än det är, eller så är det helt tvärtom, och oavsett är det väldigt bra att få se patienten för att göra en så bra bedömning som möjligt”, säger Anne.

Utslag och sår är vanliga symtom där bild används och är till stor nytta.

”När jag ser ett sår blir det lättare att säga om den som ringer in behöver söka vård direkt eller kan plåstra om sig själv. När det handlar om utslag är det vanligt att det gäller barn och då gör bild eller video att jag kan lugna föräldrarna som ringer på ett helt annat sätt, vilket blir väldigt värdefullt”, berättar Anne.

Video ger ännu bättre underlag än bild och Anne föredrar video om hon kan välja. Med en viss generalisering kan man säga att yngre inringande oftast föredrar video medan de lite äldre föredrar bild. Det finns också tillfällen då varken bild eller video bör användas, säger Anne. Det kan gälla symtom på privata områden på kroppen, eller när det är äldre som ringer in och där det finns risk att skapa förvirring eller fördröja samtalet genom att försöka använda bild eller video.

– Det handlar inte om ålder i sig men är det en äldre och kanske multisjuk person är det förmodligen inte lämpligt med vare sig bild eller video, säger Anne.

När videosamtal blev möjligt tyckte Anne att det var enkelt att börja använda det. Och motivationen blev ännu större när hon insåg videofunktionen innebär en så stor fördel för både sjuksköterskan och den som ringer in. Anne upplever att ungdomar är särskilt positiva och tycker att det känns tryggt att se den de pratar med.

Fanns det då några tvivel kring verktyget i början? Egentligen inte säger Anne. ”Jag är ganska teknisk och känner mig trygg med att vara med på film, det är ju egentligen inte konstigare än att träffas på riktigt. Mitt fokus är alltid att patienten ska känna sig trygg, så när jag insåg att videon ska användas just därför, för att göra patienten trygg, och inte för min skull, kändes det väldigt naturligt,” berättar Anne.

”Mitt tips till den som är tveksam till att börja använda video är att ha i åtanke att det handlar om patientens trygghet, inte bara om sjuksköterskans bedömning. Vårt jobb handlar ju om att finnas till för patienten,” säger Anne.

”Videon skapar snabbt trygghet och då går bedömningen snabbare och blir säkrare. Då gör det inget att det ibland tar lite mer tid. Det blir bättre för patienten. Det kan vi känna oss trygga med,” säger Anne.