Cecilia, driftkoordinator på MedHelp

Dela

Cecilia Hansen är driftkoordinator på MedHelp och har sitt hemmakontor i Kristinehamn. Hon har jobbat på MedHelp i 15 år.

Vad tycker du är det bästa med att jobba på MedHelp?

Det bästa är att jag förstår min egen roll i organisationen, känner mig delaktig och sedd. Inom landstinget där jag arbetade tio år innan jag kom till MedHelp kände jag mig mer som en kugge i ett stort maskineri.

Det är också bra att kunna utvecklas och prova på olika roller. Det passar mig, jag gillar förändringar. På MedHelp har jag varit rådgivningssjuksköterska, driftledare och internrevisor, innan jag blev driftkoordinator.

Hur känns det att fira 15 år på MedHelp?

Det känns stort att ha varit med under dessa år. Mycket har förändrats och jag tycker fortfarande arbetet är lika roligt, utmanande och spännande. En viktig förändring hos oss var när det nationella rådgivningsstödet infördes för ett par år sedan. Det blev stor skillnad på samtalen! Och har varit positivt och gett mycket bättre struktur i samtalen, med ökad patientsäkert då man har ett stöd i sin bedömning.

Vilka är dina största lärdomar från din tid på MedHelp?

Det är att ingenting är omöjligt. Hur svårt det än var i början så gick det över förväntan och jag trivdes. Vill man så kan man. Jag har också lärt mig att man måste ”lära sig se med öronen”, eftersom vi inte ser patienten. Det betyder att det är viktigt att ”lyssna mellan raderna” och lita på sin egen sjuksköterskekompetens och magkänsla, ibland också sätta ord på saker som kanske inte sägs.

Finns det några svårigheter eller baksidor i arbetet?

Ibland är det jobbigt att inte veta hur det går för patienten när vi lagt på, särskilt i akuta situationer och när det blir ett 112-samtal. Men med tiden har det blivit lättare att hantera, och att se att vi på MedHelp har vårt uppdrag och sedan tar någon annan i vården vid. Det är så vårt uppdrag ser ut och det är vanligt i vården överlag.

Vad skulle du säga till någon som vill söka jobb på MedHelp?

Om du vill ha ett spännande jobb där du utvecklas varje dag och känner att du gör nytta, och inte är rädd för förändring, då är detta ett jobb för dig. Det händer mycket framför allt när det gäller utveckling av våra arbetssätt.  Vi har till exempel fått ett nytt telefonisystem och planerar för chatt och video, det innebär nya möjligheter för oss och är en hjälp i vårt dagliga arbete. Vi måste ligga i framkant och inte stanna upp och känna oss trygga. Våra arbetssätt förbättras och utvecklas hela tiden men kärnan i det vi gör är den samma.

Varje samtal unikt och man lär sig något nytt varje dag. Det tycker jag är fascinerande.

Vill du veta mer om hur det är att jobba på MedHelp? Läs mer på vår sida Jobba med oss!