Möt Linnea, ny rådgivningssjuksköterska på MedHelp

Dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Linnea Jönsson är en av MedHelps nyaste rådgivningssjuksköterskor. Hon har börjat på MedHelp utan att ha träffat en enda kollega ”på riktigt” och fick snabbt kasta sig in i distansarbetet.

Linnea har en gedigen bakgrund som kommunsjuksköterska i Skåne och Blekinge.  Hon blev en del av Team Båstad den 8 mars. I sitt förra arbete träffade Linnea främst äldre patienter i deras hem och har nu fått ställa om till att möta patienter i alla åldrar över telefon. Hon sökte sig till MedHelp efter att en före detta kollega berättade om företaget. För Linnea lockade chansen att utvecklas genom nya utmaningar och möjligheten att arbeta hemma och att i viss mån kunna styra över sina egna tider, vilket passar livet med två små barn. 

Under sin första tid på MedHelp har Linnea fått ett positivt intryck av sin nya arbetsplats.

– Mitt första intryck av MedHelp har varit väldigt positivt. Jag upplever att jag blir sedd som en individ och att MedHelp månar om sin personal. Det är högt i tak och vikten av att ha regelbunden kontakt tas på allvar. Har jag en fråga får jag svar på den utan att känna mig i vägen, säger Linnea om sin första tid på MedHelp.  

Linnea har börjat på MedHelp utan att ha mött en enda kollega ”på riktigt”. Introduktionsutbildningen som brukar ske i Stockholm har av naturliga skäl behövts hållas på distans.

– Jag hade förstått att det skulle bli en tuff introduktion med väldigt mycket att ta in. Men trots att vi inte kunde ses utan körde allt på distans gick det jättebra. Det var bra struktur och fanns utrymme att ställa frågor, och vi fick ändå mycket bra kontakt med de som utbildade, berättar Linnea.

Under utbildningen fick hon snabbt prova på rådgivningssamtalen, vilket Linnea tycker var bra eftersom det snabbt gav henne en inblick i hur hon kommer jobba. Samtidigt fanns tryggheten av en medlyssnare som var redo att stötta henne i samtalet.

– Stödet från MedHelp har varit starkt från dag ett. En extra stor eloge vill jag ge till driftledarna. De har stor förståelse för den osäkerhet man kan känna som ny men ger en samtidigt friheten att använda sina egna erfarenheter och att tänka själv. De bollar tankar med en och är väldigt stöttande, vilket har varit viktigt eftersom jag har varit tvungen att lära mig tänka på ett helt nytt sätt. Som kommunsjuksköterska tänkte jag på eventuella diagnoser, och nu ska jag endast bedöma symptom. Driftledarnas stöd har varit viktigt i den processen, säger Linnea.

Något som Linnea hittills tycker har varit en av de största utmaningarna med att arbeta med sjukvårdsrådgivning på distans är samtalen på engelska.

– Att få en beskrivande bild över patientens mående är såklart väldigt viktigt, men just medicinska termer kan vara kluriga på engelska. När man inte kan se patienten man pratar med är det extra viktigt att vi kan göra oss förstådda och själva förstå symptomen patienten beskriver, säger Linnea.

Till en början kan det också vara svårt att hålla reda på informationen om de olika vårdinrättningarna i Stockholm när man bor någon annanstans.

– Vården är organiserad på olika sätt i olika regioner och öppettider, rutiner osv skiljer sig åt mellan olika enheter. Så det är lite att hålla reda på men är nog något som blir lättare med tiden, tror Linnea.

Linnea kallar sig för en bonnatös från landet. Sin lediga tid spenderar hon helst med familjen i det nybyggda huset i Olofström. Där lever hon med sin sambo Jimmy och barnen Tintin, 7, och Hannes, 3,5. Nästa hemmaprojekt blir att ta tag i trädgården inför våren och återuppta det nygamla intresset av att rida, ett intresse som nu delas av dottern Tintin.

Vill du få en bild av er sjukfrånvaro, vad den kostar och veta hur vi kan hjälpa er att sänka den?

    Är du redan kund och använder våra lösningar, klicka här.

    Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig eller din Region med sjukvårdsrådgivning