Nina, MedHelps nordligaste rådgivningssjuksköterska, vinner värdefull tid varje vecka

Dela

När Nina började jobba på MedHelp föll många bitar på plats. Efter att hon för åtta år sedan återvände till Sverige efter många år i Storbritannien, ställdes hon inför valet att återvända till skolbänken igen för att kunna jobba närmre hemmet utanför Gällivare, eller fortsätta jobbet på avdelning som hade börjat bli betungande. När möjligheten att arbeta på MedHelp Sjukvårdsrådgivning uppstod, höjdes livskvaliteten snabbt. Men jobbet kändes först långt ifrån självklart.

Tio mil ovanför polcirkeln ligger orten Hakkas. Här bor Nina Lindroth som, bosatt i byn som ligger strax utanför Gällivare, är MedHelps allra nordligaste rådgivningssjuksköterska. Det var hit, till huset som funnits i släkten sedan en lång tid tillbaka, hon återvände efter att ha bott i både England och Skottland. Det som skulle bli en kort period utomlands, för att bland annat jobba med hästar blev hela 19 år, och under den tiden utbildade hon sig till sjuksköterska på ett universitet i Glasgow och fortsatte sedan att arbeta som sjuksköterska i Storbritannien.

”Att jobba inom vården i Storbritannien skiljer sig en del från att jobba med det i Sverige, även om mycket också är lika. Men det finns en annan typ av struktur och tydligare hierarkier i Storbritannien än här i Sverige,” berättar Nina.

När Nina slutligen bestämde sig för att flytta tillbaka till Sverige igen år 2015 tog hon av en slump ett jobb på ett litet sjukhus i Gällivare. Där trivdes hon bra och stannade i några år, tills sjukhuset omstrukturerade och drog ner på antalet vårdplatser. Då provade hon i stället att arbeta inom bemanning och pendlade mellan Gällivare och Stockholm under ett drygt år. Slutligen började Nina arbeta på cytostatikaenheten på Gällivare sjukhus.

”Det var väldigt intressant och roligt att jobba där, men arbetsförhållandena var tunga. Ett tag började jag fundera på att läsa till engelsklärare för att kunna jobba i byn. När jag återigen började kika åt bemanningshållet upptäckte jag möjligheterna som fanns på MedHelp. Här kunde jag få en fast och trygg tjänst, och beslutet att jobba här blev ett av det bästa jag tagit. Nu kan jag inte förstå varför jag inte gjorde det tidigare. Men hade man frågat mig, för några år sedan, om jag ville sitta framför en dator hela dagarna hade jag nog aldrig trott att det här skulle vara något för mig,” säger Nina.

Som tur är förändrades bilden av arbetet snabbt.

”Jobbet är både varierande och roligt, och både chefer och medarbetare är jättetrevliga. Utöver det rår jag också över livet på ett helt annat sätt nu. Jag rör på mig dubbelt så mycket som förr och får mycket mer tid i skogen. Det höjer min livskvalitet. Tack vare kortare arbetstider och ingen pendling vinner jag över 16 timmar i veckan,” berättar Nina.

Men att ge sjukvårdsrådgivning över telefon kommer med helt egna utmaningar. För att tackla dem krävs gedigen erfarenhet, menar Nina.

”Här måste man kunna fatta beslut som man sedan måste kunna släppa, och snabbt gå vidare till nästa. Många som ringer in kan dessutom vara svåra att förstå, eller vara stressade och ha svårt att förmedla vad de egentligen vill. Vid de tillfällena måste man vara bra på att hitta kärnan i vad som sägs, både för att ge en patientsäker bedömning och för att inte belasta vården i onödan. För att klara det måste man ha gedigen erfarenhet,” berättar Nina.

Intresset för hästar och att rida finns fortfarande kvar, även om det är pausat just nu. Nära Nina finns alltid hennes två svenska lapphundar Skaidi och Kallo, som gärna följer med ut i skogen när det ska göras en eld och grillas korv. Och fler djur ska det bli i Ninas liv.

”Precis utanför mitt kontorsfönster har jag haft får på bete under sommaren. Vem vet, kanske jag kan välkomna en häst hit snart. Jag har ju äntligen tid nu,” säger Nina.