Antalet fall av Corona/Covid-19 i Sverige stiger och Folkhälsomyndigheten skärpte sin bedömning av risken för spridning av Covid-19. Såväl risken för importfall och risken för spridning i Sverige bedöms som mycket hög. Samtidigt har riktlinjerna för provtagning av misstänkt Covid-19 förändrats så att nu endast sjuka personer ska provtas. Utvecklingen bidrar förstås till en ökad oro i samhället och betydligt fler samtal till 1177 Vårdguiden.
MedHelp hanterar sjukvårdsrådgivningen via 1177 Vårdguiden i Stockholmsregionen och vårt mål är att så många som möjligt ska få hjälp så snabbt och enkelt som möjligt av våra sjuksköterskor. Vi har vi periodvis haft mer än en femdubbling av antalet samtal jämfört med normalläget, drygt 20 000 samtal jämfört med cirka 4 000 en normal vardag i mars. Kötiderna är allt mellan 10 och 40 minuter, jämfört med cirka 3 minuter i ett normalläge.
Vi gör allt vi kan för att stärka upp bemanningen, bland annat genom att befintlig personal arbetar extra och vi tar löpande in ett stort antal extra sjuksköterskor som vi successivt utbildar så att de kan komma i arbete så snabbt som möjligt. Vi följer utvecklingen dag för dag för att bedöma behoven framåt.
När belastningen är som störst har MedHelp cirka 50 sjuksköterskor som tar emot samtal från invånarna, jämfört med cirka 30 i normalläge. Sjuksköterskorna bedömer vårdbehov, ger egenvårdsråd och hänvisar vid behov vidare. Bemanningen anpassas efter förväntade variationer i antalet samtal över dygnet.
Det viktigaste nu är att samarbeta – tillsammans bekämpar vi Corona. Vi uppmanar därför alla att:
MedHelp Sjukvårdsrådgivning AB
Tomtebodavägen 12A
171 65 Solna
+46 8-428 427 00