Sammanhållen journalföring

Sammanhållen journalföring

Information om vård som du fått hos en vårdgivare, till exempel ett sjukhus eller en vårdcentral, syns inte automatiskt hos en annan vårdgivare. Sammanhållen journalföring innebär att andra vårdgivare kan ta del av journaluppgifter som finns hos andra vårdgivare.

MedHelp tillämpar sammanhållen journalföring sedan v.25 (2021) och gör därmed vissa journaluppgifter tillgängliga för andra vårdgivare. Anslutningen avser enbart MedHelps leverans av tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon och innebär att journalanteckningar för patienter som kontaktat oss via 1177 eller via något av våra ombud (akutmottagningarnas sjukvårdsrådgivning) kommer att vara tillgängliga för andra vårdgivare via NPÖ (nationell patientöversikt).

Syftet med vår anslutning är att stärka patientsäkerheten, att skapa smidigare vårdövergångar, samt att spara tid och arbete för de mottagningar som vi hänvisar patienter till. Sammanhållen journalföring regleras av patientdatalagen.

MedHelp kommer enbart att vara s.k. producenter till NPÖ och låta andra vårdgivare ta del av våra journalanteckningar. Våra sjuksköterskor kommer inte ha möjlighet att ta del av andra vårdgivares journalanteckningar.

Om du inte vill att uppgifter i din patientjournal hos oss ska vara tillgängliga för andra vårdgivare så kan du spärra din journal. Det gör du genom att antingen vända dig till sjuksköterskan på 1177 som hänvisar dig vidare till MedHelps Patientsäkerhetscentrum, alternativt så laddar du ner blanketten, skriver ut den och skickar den till oss enligt den beskrivning som finns på blanketten.

Om du spärrar din journal innebär det att du själv måste berätta för vårdpersonalen hos en annan vårdgivare vad de behöver veta för att ge dig bra vård. Föräldrar kan inte spärra sina barns journaler.

Mer information om sammanhållen journalföring hittar du i våra ”Frågor och svar” nedan eller på 1177.se/din-journal.

Frågor och svar om sammanhållen journalföring

Sammanhållen journalföring innebär att vi som vårdgivare gör vissa journaluppgifter tillgängliga för andra vårdgivare. Exempel på vårdgivare är sjukhus och vårdcentraler.

På det sättet finns medicinsk information om dig åtkomlig oavsett var du söker vård. Genom att vårdgivare får en samlad bild av vilka mediciner du äter, om du har allergier, etcetera, blir det lättare att ställa rätt diagnos och ge dig så bra vård som möjligt.

Det innebär också att du själv slipper komma ihåg och berätta om vad som kan vara av betydelse i din vårdhistorik.

För att vårdgivaren ska få ta del av journaluppgifter om dig från MedHelp krävs det att den:

  • får ditt samtycke, det vill säga din tillåtelse, att ta del av informationen
  • har en aktuell patientrelation med dig
  • har ett behov av informationen för att ge dig rätt vård

Även personal som du inte har träffat kan vara involverad i din vård, men det är bara läkare och sjuksköterskor som kan få ta del av din information.

MedHelp har en aktuell patientrelation med dig i samband med att vi, med en legitimerad sjuksköterska, ger dig sjukvårdsrådgivning. Patientrelationen med mottagningen som vi hänvisar dig till uppstår genom ett vårdbesök hos den mottagningen.

När vårdgivaren tar del av dina journaluppgifter via sammanhållen journalföring registreras det i en logg. Du kan be om ett utdrag som visar om och när någon läst din journal. I utdraget står det när dina uppgifter har lästs, samt vilken vårdenhet, exempelvis en klinik på ett sjukhus eller en vårdcentral, som tagit del av uppgifterna. Vänd dig till den vårdgivaren som tagit del av din information för att få reda på vilka hos dem som läst din journal.

Det innebär att du ger vårdgivaren tillåtelse att ta del av dina uppgifter via sammanhållen journalföring. Samtycke kan lämnas på många olika sätt och vid flera olika typer av situationer, vanligtvis i samband med att du besöker den mottagning som vi hänvisat dig till.

I nödfall då du är medvetslös eller alltför medtagen för att de ska kunna få ditt samtycke, finns det möjlighet för vårdgivaren att ta del av dina uppgifter ändå. Om de bedömer att det är nödvändigt för din vård.

Det beror på den aktuella situationen; om du är på ett enstaka läkarbesök eller om du får vård under en längre tid. Du kan dra tillbaka ett samtycke. Fråga vårdgivaren du är hos om du känner dig osäker.

Vårdgivaren får ta del av andra vårdgivares journaler via sammanhållen journalföring för barn under 18 år utan att få vårdnadshavarnas tillåtelse. Vårdgivaren måste dock ha en aktuell patientrelation med ditt barn, samt ha ett behov av informationen för att kunna ge ditt barn rätt vård.

Om du vill kan du spärra din journal hos oss så att andra vårdgivare inte kan ta del av informationen via sammanhållen journalföring. Du kan antingen vända dig till sjuksköterskan på 1177 som hänvisar dig vidare till MedHelps Patientsäkerhetscentrum, alternativt så laddar du ner blanketten, skriver ut den och skickar den till oss enligt beskrivning på blanketten.

Om du spärrar din journal får du själv förmedla nödvändiga uppgifter om din vårdhistorik till vårdpersonal i framtiden. Du kan när som helst begära att vi tar bort spärren.

För att se om dina uppgifter är spärrade så kan du antingen vända dig till sjuksköterskan på 1177 som hänvisar dig vidare till MedHelps Patientsäkerhetscentrum, alternativt så laddar du ner blanketten, skriver ut den och skickar den till oss enligt beskrivning på blanketten.

Du har inte rätt att spärra ditt barns journal. Barn under 18 år kan i vissa fall själva spärra sina journaler. Det avgörs av MedHelp som vårdgivare tillsammans med barnet.

I en nödsituation då du är medvetslös eller alltför medtagen för att ge ditt samtycke, finns det möjlighet för vårdpersonalen att få tillgång till dina journaluppgifter utan ditt samtycke. Detta kallas för nödöppning.