Mona är vår nordligaste teamchef, boendes i Gällivare, men har ett team som sträcker sig ända ner till Skåne. Det är ett team på distans på mer än ett sätt, men trots det ett sammansvetsat gäng med tät dialog. Det viktigaste för Mona som ledare är hög tillgänglighet.
På MedHelp Sjukvårdsrådgivning arbetar nära 200 sjuksköterskor, alla med minst fem års arbetslivserfarenhet som legitimerad sjuksköterska, många med erfarenhet från akutsjukvård, vårdcentral eller hemsjukvård. Alla sjuksköterskor arbetar hemifrån, över hela Sverige, indelade i regionala team.
Mona började på MedHelp 2019, då som rådgivningssjuksköterska, och efter sex månader blev hon teamchef.
”Det passar mig jättebra. Jag drivs av att bygga team och det är också något jag har gjort förut. Nu kan jag använda min erfarenhet som rådgivningssjuksköterska och ledare för att stärka utbytet mellan sjuksköterskorna,” säger Mona.
Ett första steg i Monas arbete för att bygga teamgemenskap var att starta en chatt för allt mellan himmel och jord som sjuksköterskorna kände för att dela med sig av, bolla, få råd eller bara informera om.
”Chatten kallar vi Fikarummet, det är så den ska kännas, och innehålla allt man pratar om över en kafferast i ett vanligt fikarum på en arbetsplats”, säger Mona.
Chatten ”fikarummet” finns nu i alla MedHelps team.
”Här pratar sjuksköterskorna om ditt och datt, allt från husdjur till jobb, det är helt fritt och alla kan göra det utan att cheferna lyssnar. Samtidigt ska alla veta att jag som teamchef alltid är tillgänglig om någon vill ha kontakt,” säger Mona.
Chatten är också viktig vid introduktion av nya medarbetare.
”Teamet är tajt och välkomnar nya medarbetare. Så fort vi har en ny kollega bjuds den personen in av de andra. Det är förstås frivilligt men de flesta gillar det och väljer att vara med,” säger Mona.
Mona, precis som övriga teamchefer på MedHelp, är också delaktiga i företagets rekrytering av nya teammedlemmar.
”Vi teamchefer gör intervjuer och om det blir aktuellt tar vi referenser”, säger Mona. ”Det är bra att ansvarig teamchef också är med i rekryteringen, så att vi båda kan få en känsla av varandra,” fortsätter Mona.
På frågan om viktiga egenskaper hos den som vill arbeta som rådgivningssjuksköterska säger Mona att det är bra med lång och varierad erfarenhet från klinisk vård. Men framför allt måste man tänka igenom om detta är ett arbete som passar ens personlighet. Det är lite speciellt att arbeta hemma utan fysisk kontakt med kollegor, men det har också många fördelar.
”Detta är något helt annorlunda än andra vårdarbeten. Man måste helt klä av sig region- eller kommunjobbet och gå in i en ny roll. Det är ett svårt men mycket roligt jobb, och med tiden utvecklar man en unik förmåga att höra mer än vad som faktiskt sägs i samtalen,” säger Mona.
”Det är också en oerhörd fördel att vi nu kan använda bild och video i rådgivningen. Det hjälper oss i vår bedömning när vi också ser personen vi talar med,” säger Mona. ”Invånarna är väldigt positiva till tjänsterna och det blir verkligen annorlunda när vi man kan se varandra. Det är som att sjuksköterskan får bjuda in den som ringer till ”sin” mottagning,” säger Mona.
Att utveckla och skapa engagemang är något av det roligaste med arbetet på MedHelp. ”Jag vill bygga relationer, peppa och finnas här för sjuksköterskorna när det är tungt eller svårt, och uppmuntrar alla att höra av sig om de behöver svar, stöd eller bollning. Sjuksköterskorna ska veta hur viktiga de är för Medhelp, men också för mig. Deras insatser gör varje dag värdefull, jag vet att vi bidrar med massor till de som ringer oss,” avslutar Mona.