Vi hjälper fler när kötider och hanteringstider går ner

Dela

Vårt mål är förstås att hjälpa så många som möjligt av dem som ringer till 1177 med råd och hänvisning och därför är det viktigt för oss att både hålla nere kötider och hanteringstider. Nu kan vi glädjande nog se att kötiden gått ner, samtalstiderna likaså och tillgängligheten har ökat på den s k Coronalinjen.

Antalet inkommande samtal till 1177 Vårdguiden var på onsdagen cirka 6 700 vilket är ungefär dubbelt så många som normalt och drygt 40 procent av samtalen har gått till den s k Coronalinjen. Jämfört med veckan innan är antalet samtal ganska stabilt.  

Antalet sjukanmälningar till MedHelps tjänst Sjuk och Frisk har sjunkit jämfört med förra veckan och var på onsdagen 1 april knappt 1 900, vilket är i stort sett på samma nivå som för en vecka sedan. Tillgängligheten på Sjuk och Frisk, liksom kötiden, är nu mycket bra.

Vi har nu vi cirka 60 sjuksköterskor i genomsnitt (sett över dygnet) som besvarar samtal i sjukvårdsrådgivningen, jämfört med cirka 30 i ett normalläge utan Coronaepidemi.

För ytterligare information, kontakta:
Sofia Liljefors
Tf Marknads- och kommunikationschef
Sofia.liljefors@medhelpsjukvardsradgivning.se
070-202 62 25

Vill du få en bild av er sjukfrånvaro, vad den kostar och veta hur vi kan hjälpa er att sänka den?

    Är du redan kund och använder våra lösningar, klicka här.

    Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig eller din Region med sjukvårdsrådgivning